Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації
роботи ДНЗ у літньо-оздоровчий період.
Діяльність
дошкільних навчальних закладів у літній період спрямовується на організацію
змістовного, різноманітного буття з метою оздоровлення дітей, забезпечення їхнього
активного відпочинку, закріплення, уточнення, розширення запасу набутих
упродовж навчального року знань, уявлень про навколишній світ і самих себе,
збагачення досвіду застосування практичних умінь, навичок у процесі різних
видів дитячої діяльності: рухової, ігрової, пізнавальної,
комунікативно-мовленнєвої, художньої, предметно-практичної тощо.
Зміст
діяльності дошкільного закладу на літній період є складовою річного плану
роботи. Він розробляється перед початком нового навчального року у контексті ключових
завдань діяльності дошкільного закладу, а наприкінці року (не пізніше травня)
коректується, додатково заслуховується і затверджується на засіданні
педагогічної ради, погоджується з районним/міським управлінням освіти й
територіальною санітарно-епідеміологічною службою.
План роботи на літній період укладається з дотриманням
загальної структури річного плану роботи дошкільного навчального закладу. У
ньому висвітлюються:
- завдання роботи дошкільного закладу на літній період;
- робота методичного кабінету, методична робота з кадрами (проведення консультацій,
практикумів, організація взаємовідвідувань, тематичних виставок методичної
літератури, розробка примірного перспективного планування роботи з дітьми на
літо та наступний навчальних рік, поповнення методичного кабінету і груп
наочно-дидактичними посібниками, ігровими атрибутами, випуск газет, бюлетенів,
оформлення стендів тощо);
- вивчення ходу і стану
літнього оздоровлення, організації життєдіяльності дітей (частіше вибіркове і тематичне, спрямоване на вивчення
кола питань щодо дотримання вимог безпеки життєдіяльності, комплексного
використання засобів і форм загартування, оптимізації рухового режиму,
раціонального поєднання різних видів організованої і самостійної діяльності на свіжому повітрі та у приміщенні тощо);
- організаційно-педагогічна
робота (взаємодія із
загальноосвітніми навчальними закладами, дитячими бібліотеками, іншими
установами і закладами, а також співпраця з батьками вихованців: підготовка та
проведення спільних свят, розваг, днів і тижнів здоров’я, екскурсії, колективні
перегляди роботи з дітьми, робота консультпунктів для батьків та ін.);
- робота медичного кабінету (медико-профілактичні, оздоровчі заходи; контроль за
дотриманням температурного і питного режиму, норм загартування і харчування,
санітарно-просвітницька робота з дітьми, батьками, педагогами щодо попередження
інфекційних захворювань, отруєнь; випуск санітарних бюлетенів та ін.);
- адміністративно-господарська діяльність (поточний чи/і капітальний ремонт приміщень, майданчиків,
систем опалення, водопостачання, ремонт і придбання технологічного обладнання,
твердого і м’якого інвентарю, благоустрій, озеленення території та ін.).
Послідовність, тривалість, частотність залучення дітей до
різних видів діяльності регулюються з урахуванням певних умов: вік дітей,
погода, місце проведення, характер попередньої та наступної діяльності.
Відповідно до перспективних і календарних планів
освітньої роботи, санітарно-гігієнічних норм, інструкцій з охорони життя та
здоров’я дітей, інших нормативних актів, забезпечується:
- максимально можливе перебування дітей на свіжому повітрі (тераси,
веранди, ігрові й фізкультурні майданчики, парк, гай, берег водойми тощо);
- відповідна віку тривалість денного сну;
- збалансоване, збагачене вітамінами харчування;
- оптимальна рухова активність;
- дотримання протягом дня повітряного та водного режиму, вимог до одягу і
взуття при перебуванні дітей у приміщеннях і на майданчиках.
Перебування дітей на
свіжому повітрі скорочується або виключається за таких несприятливих умов: сильний вітер, температура повітря вище +
35 С у затінку, злива, гроза.
Під час
ранкового прийому доцільно залучати дітей до різноманітних видів діяльності у
таких формах роботи, які дозволяють підвищити працездатність дитячого організму.
Зокрема, можуть проводитися бесіди і
розмови з підгрупами та окремими дітьми, індивідуальна робота, спостереження за
об’єктами і явищами довкілля, дидактичні, рухливі (малої і середньої
рухливості), конструкторсько-будівельні ігри, трудові доручення й чергування,
різноманітна самостійна діяльність, робота з прищеплення навичок
самообслуговування та ін.
У ранкові
години після сніданку з дітьми проводиться організована навчально-пізнавальна
діяльність у формі фронтальних,
під-групових занять різного спрямування: фізичного, пізнавального (в тому
числі – природничого спрямування), мовленнєвого, художньо-естетичного (музичні,
образотворчі, художньо-мовленнєві). Заняття носять як односпрямований, так і
різноспрямований характер, широко використовуються тематичні й комплексні,
інтегровані заняття, спрямовані на закріплення і використання дітьми набутих
знань, умінь, навичок у практичній діяльності, нових ситуаціях. У ті дні, коли
плануються екскурсія, цільова прогулянка чи прогулянка-похід (дитячий туризм)
за межі дошкільного навчального закладу, заняття з фізичної культури не
проводяться.
Упродовж дня з
дітьми різних вікових груп організовують ігри: сюжетно-рольові,
конструкторсько-будівельні, драматизації, театралізації, дидактичні словесні, з
іграшками, предметами, картинками, настільно-друковані, інтелектуальні, рухливі
сюжетні, безсюжетні, з елементами спортивних ігор і вправ (зокрема, футболу,
баскетболу, городків, бадмінтону, настільного тенісу, катання на самокатах,
велосипедах, роликових ковзанах, плавання); особлива увага приділяється
організації ігор з піском, водою.
При
організації життєдіяльності дітей у першу і другу половини дня передбачається
також проведення:
- різних видів
праці (у природі, самообслуговування, господарсько-побутова, ручна/художня);
- дослідів та спостережень на майданчику, вулиці, у куточку природи, лісі,
полі, на луках тощо;
- самостійної ігрової, художньої, рухової, пізнавальної, комунікативної
діяльності;
-індивідуальної роботи з окремими вихованцями чи підгрупами по 2-4 дитини за
різними змістовими напрямками освітньої робот;
- читання, розповідання, інсценування творів художньої літератури, бесіди
на морально-етичні, побутові, особистісні теми;
-різноманітних розваг: показ
вистав у ляльковому, настільному, інших видах театру; – дитячі концерти;
фізкультурні, музичні, літературні дозвілля тощо.
У літній період значна увага приділяється плануванню і
проведенню освітньої роботи з безпеки
життєдіяльності дітей: правил дорожнього руху, поведінки на вулицях, у
транспорті, при зустрічах з незнайомими людьми, безпечної поведінки під час
відпочинку на сонці, воді, у лісі, користування електричними і газовими
приладами, запобігання харчовим отруєнням і кишковим інфекціям та ін.
Відповідна робота з вихованцями та їхніми родинами організується залежно від
потреб виховного, розвивального або навчального впливу на них, контингенту
дітей і сімей, конкретної педагогічної ситуації у групі та у зв’язку із
загальною спрямованістю інших форм організації дитячої життєдіяльності.
Загартувальні
процедури здійснюються на майданчиках з використанням стаціонарного і виносного
обладнання (тіньових навісів, надувних басейнів, індивідуальних килимків тощо)
при забезпеченні дітей необхідним одягом, взуттям, головними уборами та
дотриманні норм температурного режиму, тривалості процедур, їх оптимального
місця у розпорядку дня. При цьому беруться до уваги години найбільш високої
сонячної активності та добових піків
температури повітря у даному регіоні з метою уникнення загрози перегрівання,
сонячних опіків, небезпечних навантажень на дитячий організм.
Добір форм
освітньої роботи, їхній зміст у вечірні години планується у взаємозв’язку з
діяльністю дітей упродовж дня (спостереження, ігри, праця, фізичні вправи,
індивідуальна робота, бесіди з батьками вихованців та ін.) та з огляду на
необхідність зменшення навантажень на дитину. У першу чергу, це враховується
при доборі рухливих ігор і фізичних вправ, інтелектуальних завдань.
Для
забезпечення оптимальної рухової активності дітей упродовж усього дня
створюється активний руховий режим, який передбачає поєднання у раціональній
кількості, послідовності й тривалості різних форм роботи, пов’язаних з руховою
активністю: ранкова гімнастика і гігієнічна гімнастика після денного сну,
щоденні фізкультурні заняття, музичні заняття, рухливі ігри, спортивні вправи
та ігри з елементами спорту, прогулянки-походи (дитячий туризм), екскурсії,
цільові прогулянки за межі дошкільного закладу, праця, самостійна рухова
діяльність, фізкультурне дозвілля та ін.
Медико-педагогічний
контроль за організацією, перебігом і станом освітньої та оздоровчої роботи у
літній період покладаються на завідувача (директора), медичну сестру, вихователя-методиста ,
вихователів дошкільного навчального закладу. Результати контролю оприлюднюються
і обговорюються на виробничих нарадах, педагогічній раді у кінці літнього
періоду, висвітлюються в інформаційних бюлетенях для батьків.
Комментариев нет:
Отправить комментарий